Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Sitesi

  • Yazıtipi boyutunu arttır
  • Varsayılan yazıtipi boyutu
  • Yazıtipi boyutunu azaltır
Anasayfa Anne-Çocuk-Eğitim-Sağlık Anne-Çocuk-Eğitim-Sağlık Çocuğu Övgülerken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Çocuğu Övgülerken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Yazdır

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– “ Bu tablo çok güzel olmuş, aferin sana.”
– “ Kızım, mutfak pırıl pırıl olmuş,ellerine sağlık….”
– “ Misafirleri karşılaman güzeldi, tebrik ederim….”
– “ Telefonla konuşmanı çok beğendim.”…
şeklindeki cümlelerde olduğu gibi cümleler kurun.
– Çocuğun,
– Kimliğine, kendisine, şahsına vurgu yapmayın.
• Bilakis; onun yaptığı işe, başardığı konuya odaklanan veya
vurgu yapan cümleler kurmanız, son derece yerinde olacaktır.
– Yani; onun, gayretine, çabasına, yaptığının “sonucuna” atıf yapmalısınız.
• Çünkü;
– Sen, şöyle mükemmelsin, böyle harikasın,
şu kadar zekisin, filanca gibi akıllısın, böylesine beceriklisin…gibi,
çocuğun kişiliğini vurgulayan sözler,
onu “narsizme” doğru çeker götürür ve farkında bile olamazsınız.
• Farzedelim ki, çocuk size;
– Okulda yazdığı bir şiirini gösterdi,
– Ya da, yaptığı sulu boya resminin nasıl olduğunu sordu.
• O anda yapacağınız şey:
1- “ Sence nasıl olmuş” diyerek, onun yorumunu almak olsun.
– Daha sonra, fikrinizi belirtebilirsiniz.

2- Görüşünüzü söylemezden evvel de şunu yapmalısınız:
– Şiirinin, kompozisyonunun, ev ödevinin, çizdiği resmin…
“geneline” yönelik fikir belirtmeyin.
• Yani; şu cümleleri kurmamalısınız:
– “ Aaaa, çok güzel olmuş, bravo…”
– “ Harika bir resim çizmişsin aferin…”
– “ Gerçekten çok şahane bir ödev olmuş, kutlarım…”
– “ Mükemmel çizmişsin…bunu herkes beğenir…” gibi,

cümleler kurmayın.
• Bunun yerine şöyle hitap etmelisiniz:
– “ Yazdığın şiirde, şu kelime buraya çok güzel uymuş.”
– “ Resimdeki şu şu renkleri kullanmış olman, ona apayrı bir güzellik katmış.
Ama, mesele şu rengi biraz daha açsan, sanki daha bir güzel olacak…”
– “ Yazdığın kompozisyonun başlığına, acaba şu kelime nasıl olur sence…”
– “ Çok ilginç bir konu seçmişsin, aferin…giriş bölümü de gayet iyi olmuş.
Galiba, genişleme bölümüne şöyle bir cümle ile başlasan nasıl olur…”
Şeklinde:
• Yapılanın bütününe atıf yapmaksızın, sadece parçalarını , bölümlerini beğenerek,
hatasız, veya güzel olan bölümlerini takdir ederek işe başlamalısınız.
– Daha sonra da, hoş olmayan yönlerine,
– Veya, daha güzel olacağını düşündüğünüz noktalarına,
o anki hoş olmayan yönlere ait sıfat belirtmeksizin,
sadece, daha güzel olacağına vurgu yapan cümleler kurmalısınız.
– Yaptığı işte,
– Yazdığı yazıda,
– Çizdiği resimde…hiç bir kusur yoksa,
sadece çekici bulduğunuz, çok hoşunuza giden yerleri vurgulamalısınız…
• Özetle;
– Çocukların yaptıkları işlerde:
– Eksik bıraktıklarına,
– Hatalı yaptıklarına,Yanlış rütuşlarına,
– Hatalı kavramlarına, kelimelerine,
– Zayıf yönlerine…değil;
– Doğru, güzel, iyi, ve ustaca yaptıklarına yönelmelisiniz.
– Peşinden de, daha mükemmel olması hakkındaki fikirlerinizi,
kararı onlara bırakmak tarzında belirtmelisiniz.
• Sonuç olarak, sorun;
– Övgünün, hediyenin olmamasında yada olmasında değil;
yanlış ve hatalı kullanılmasındadır.

Psk. Dr. Yaşar Kuru