Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Sitesi

  • Yazıtipi boyutunu arttır
  • Varsayılan yazıtipi boyutu
  • Yazıtipi boyutunu azaltır
Anasayfa Çocuk Gelişimi
ÇOCUK GELİŞİMİ



Çocuk Gelişimini Bilmenin Önemi

e-Posta Yazdır

Gelişim; organizmanın büyüme, olgunlaşma ve öğrenmenin etkileşimiyle sürekli olarak ilerleme kaydeden değiĢmedir. Gelişim, organizmanın döllenmeden başlayarak bedensel, zihinsel, dil, duygusal ve sosyal yönden en son aşamaya ulaşıncaya kadar sürekli ilerleme kaydeden değiĢimidir.

Bu değiĢim süreklidir ve bu sürekliliğin hızı her dönemde farklılık gösterir. Örneğin; bebeklik döneminde büyüme çok hızlı bir Ģekilde sürerken, okul çağı döneminde büyüme

bebeklik döneminden daha yavaş olarak devam eder. Bunun yanında tüm gelişim alanları birbiriyle ilişkilidir yani bir alandaki gelişim, diğer gelişim alanındaki gelişim sürecini etkiler.

İnsanın gelişimi sürekli olmakla birlikte, bu sürekliliğin hızı her yaşta aynı değildir. Örneğin; döllenmeden doğuma kadar olan evrede büyüme hızlıdır. 2 yaĢına kadar olan sürede büyüme hızı, doğumdan önceki evreye göre daha yavaş ancak iki yaşından sonraki evreden daha hızlıdır. Beden gelişimi 4 yaĢına kadar çok hızlıdır. 12-14 yaĢlar arasında beden gelişiminde yeniden görülen hızlanma ilk yaşlardaki kadar hızlı değildir. Duyu organları 3 yaşına kadar görevlerini yapabilecek duruma gelir. Çocuk 6 yaşına kadar sinir sistemi gelişiminin yetişkinlikte ulaşacağı düzeyin yüzde doksanını tamamlar. Okul çağına kadar birçok kişilik özellikleri çocukta yerleşmeye ve kökleşmeye başlar.

Devamını oku...
 

Dil Gelişimi Tanımı ve Önemi

e-Posta Yazdır

Dil, iletişimi sağlamada araç olarak kullanılan sesler, sembol ve sözcükler gibi temel birimleri içine alan insanlara özgü bir sistemdir. Geniş anlamda ise dil; duyguları düşünceleri, tutumları, inançları ve değer yargılarını aktarmak, algılanan ve yaşanan olaylarla ilgili bilgileri soru sorma, emir verme, istekte bulanma gibi işlevler ile ortaya çıkarmak için kullanılan bir araçtır. Her dilde, sembolleri birleştirmek ve yeni semboller yaratmak için kurallar vardır. Konuşma dilin sese dönüştürülmüş biçimi olarak ifade edilir. Her dilin sesle ifadesi vardır. Fakat sesler, dilden dile değişebilir.

Dil gelişimi; seslerin, kelimelerin, sayıların, sembollerin kazanılması, saklanması ve dilin kurallarına uygun olarak kullanılmasını içeren bir süreçtir. Bireyin doğasında dil ile iletişim kurma, isteklerini duygu ve düşüncelerini iletme ihtiyacı vardır. Dil gelişimi, doğumdan itibaren başlar ve yaşam boyu devam eder. Dil ve öğrenme arasında önemli bir ilişki vardır. Dil, öğrenmeyi kolaylaştırır. Öğrenme sürecinde ise çocuğun dili gelişir. Dil gelişiminde, sesin duyulması ve dili kullanabilecek ortamın bulunması gerekir. Çocuklar, çevresindeki yetişkinlerin konuşmalarını taklit ederek dili öğrenmeye çalışırlar.

Dil gelişiminde ilk dönemler evrensel özellik gösterir. Farklı dilleri konuşan toplumların çocuklarında dil gelişiminin ilk dönemlerinde benzer özellikler görülmüştür. İlk yıllardaki bu evrensellik 18-32 aydan sonra, sosyal sınıf farklılıklarının etkisiyle yok olur.

Dilin bir başka özelliği de dil ile kritik yaş ilişkisidir. Dünyadaki bütün çocuklar, kendi dillerini 2-5 yaşları arasında öğrenmektedir. Çocuklar, benzer dil yeteneği ile doğsalar bile gelişimleri için gerekli ses uyarımlarını alamadıklarında (işitme engelli doğanlarda olduğu gibi) dil yeteneklerinin köreldiği görülmüştür. Konuşmanın olmadığı bir ortamda çocuğun konuşmayı öğrenemediği ortaya çıkmıştır.

Dil bilimcilere göre dilin fonksiyonları şunlardır:

Dil, arzu ve isteklerimizi ifade etmek için kullanılır.
Dil, heyecan ve duyguları ifade eder.
Dil; olayları, nesnelerin durumunu açıklar.
Dil, kendi materyalini kendi geliştirirken en önemli aracı konuşmadır.

 

Erkeklerin boy ve kilo gelişimi

Yazdır

Bu verilerde 3 ve 97 persentil arasındaki tüm değerler normal kabul edilir. 50 persentil standart değerdir ve ortalama çocuk ölçüsünü gösterir. 3 persentil en kısa veya en zayıf normal çocuğu, 97 persentil en uzun veya en kilolu normal çocuğu gösterir. Örneğin; Eğer 3 aylık bir kız bebeğin ağırlığı 35 persentile denk geliyorsa, kilosu o yaştaki kız çocuklarının %35’inden fazla, %65'inden ise daha az demektir.

Persentilde önemli olan, bebeğinizin gelişimi süresince persentil değerlerinin kendi içinde tutarlılık göstermesidir. Bebeğinizin büyüme değerleri hakkında endişeleriniz varsa doktorunuza danışın.

 

0 ay Ağırlık 2.9 3.1 3.4 3.8 4.1
Boy 48.1 49.3 50.6 52 53.3
3 ay Ağırlık 4.7 5.3 5.9 6.4 6.9
Boy 56 58 60.5 61.5 63
6 ay Ağırlık 6.5 7.1 7.8 8.5 9.1
Boy 61.5 64 66.5 67.5 69
9 ay Ağırlık 7.5 8.2 9 9.8 10.6
Boy 66 68.5 71 72.5 74.3
12 ay Ağırlık 8.4 9 10 10.8 11.7
Boy 70.4 72.5 74.7 76.5 78.5
15 ay Ağırlık 9.1 9.9 10.8 11.7 12.5
Boy 73.7 76 78 80.5 82.5
18 ay Ağırlık 9.7 10.5 11.5 12.5 13.3
Boy 77 79.5 81.5 84 86.5
24 ay Ağırlık 10.2 11 12.1 13.2 14.1
Boy 80 82 84 86.5 88.7
30 ay Ağırlık 11.5 12.5 13.6 14.8 15.9
Boy 86.2 89 91 94 96.4
36 ay Ağırlık 12.3 13.3 14.6 15.8 17.1
Boy 90 92.5 95.3 98.5 100.5

 

Kızların boy ve kilo gelişimi

e-Posta Yazdır
Aşağıdaki tablodan kız çocuklarının boy ve kilo gelişimini görebilirsiniz.Tabloda yer alan P25, P50 şekilndeki ifadeler persentil yüzdelerini göstermektedir.

Bu verilerde 3 ve 97 persentil arasındaki tüm değerler normal kabul edilir. 50 persentil standart değerdir ve ortalama çocuk ölçüsünü gösterir. 3 persentil en kısa veya en zayıf normal çocuğu, 97 persentil en uzun veya en kilolu normal çocuğu gösterir. Örneğin; Eğer 3 aylık bir kız bebeğin ağırlığı 35 persentile denk geliyorsa, kilosu o yaştaki kız çocuklarının %35’inden fazla, %65'inden ise daha az demektir.
Persentilde önemli olan, bebeğinizin gelişimi süresince persentil değerlerinin kendi içinde tutarlılık göstermesidir. Bebeğinizin büyüme değerleri hakkında endişeleriniz varsa doktorunuza danışın.

 

0 ay Ağırlık 2.8 3.1 3.4 3.7 3.9
Boy 47.8 49 50.2 51 51.9
3 ay Ağırlık 4.4 4.8 5.4 6 6.4
Boy 55.5 57.5 58.5 60 62.5
6 ay Ağırlık 6.1 6.8 7.4 8 8.6
Boy 60 62 64.5 66.5 68.5
9 ay Ağırlık 7.3 8 8.6 9.5 10
Boy 64.5 66.5 69.5 71 73
12 ay Ağırlık 8.1 8.9 9.6 10.6 11
Boy 68 70 73 75 77
15 ay Ağırlık 8.7 9.6 10.4 11.4 11.9
Boy 71.5 73.5 76.5 78.5 81
18 ay Ağırlık 9.3 10.2 11 12 12.6
Boy 75 76.5 79.5 82 84.5
24 ay Ağırlık 10.4 11.3 12.2 13.1 13.8
Boy 80 83.5 85.5 88.5 91
30 ay Ağırlık 11.3 12.2 13.1 14.1 15
Boy 85 88 90.5 94 96.5
36 ay Ağırlık 12 13 14 15 16.1
Boy 88.5 92 95 98.5

101

 

 

Bilişsel Gelişimle İlgili Kavramlar

e-Posta Yazdır

Bilişsel gelişimi anlayabilmek için gizil güç, yetenek, algı, dikkat, kavram oluşturma, belek ve hatırlama gücü, akıl yürütme ve problem çözme ile yaratıcılık kavramlarının açıklaması gerekir.


Gizil Güç: Potansiyel, gerçekleşmeyen ama gerçekleşebilecek olan, saklı olan güç anlamına gelmektedir. Çocuğun kalıtımla getirdiği ve eğitim yoluyla ortaya çıkacağı düşünülen yetenekleri ve özellikleri gizil güç olarak ifade edilir. Kalıtımla gelen doğal yollarla ortaya çıkan özellikler gizli değildir. Gizil güç eğitim yoluyla ortaya çıkar.

Yetenek : Bireyin bilişsel, duyuşsal ve motor davranışlarla ilgili gizil gücü yetenek olarak nitelendirilir. Birey; bilişsel, duyuşsal ve motor yetenekleriyle bilgi ve becerileri öğrenir. Bireyin yetenekleri öğrenmenin, bir meslek edinmenin, bir ürün üretmenin dayandığı gizil güçtür. Birey, yeteneklerini öğrenme yoluyla yeterliliğe dönüştürür. Yeterlilik, bireyin yeteneklerinin iş yapabilecek, uygulama yapabilecek, ürün üretebilecek, eyleme geçebilecek nitelikte açığa çıkarılmasıdır. Yeterlilik, eyleme geçebilme niteliğidir.

Yetenekli insanlar, bir üretim etkinliği içinde olup hemen fark edilir. Ürettikleri nicelik ve nitelik açısından, o alanda üretilenlerden üstün ve yeni olma özellikleriyle, kolayca ayırt edilir. Yetenek, insanlığın ilerlemesi için vazgeçilmezdir.

Algı: İnsanın doğumdan itibaren, yaşamı boyunca görme, duyma, tatma, koklama ve dokunma gibi duyularını kullanarak çevresindeki bilgileri organize etme, anlama, yorumlama ve yeni durumlara kendini uydurma sürecine algı denir. Algılamayı sağlayan, duyu organlarının; gözün, kulağın, ağzın, burnun ve tenin sağlıklı olması uyarıcılara anlam vererek yorumlanması için önemlidir. Örneğin; yolda bir arkadaşla karşılaşıldığında, onun görüntüsü bizim gözümüze, bizim görüntümüz onun gözüne, retinasına yansır. Biyolojik yapısı içerisinde göz bu görüntüyü beyne ulaştırır. Beyin burada duyusal bilginin alınmasından sonra, anlama, seçilme, düzenleme ve yorumlama aşamalarını gerçekleştirir. Oldukça hızlı gelişen bu süreçlerin sonucunda arkadaşın bizi fark ederek selamlaması beklenir.

Algılamada olgunlaşmanın, öğrenmenin, deneyimlerin, geçmiş yaşantıların, beklentilerin önemi büyüktür.

Devamını oku...
 


Sayfa 4 / 6