Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Sitesi

  • Yazıtipi boyutunu arttır
  • Varsayılan yazıtipi boyutu
  • Yazıtipi boyutunu azaltır
Anasayfa Gebelik ve Doğum Doğum Doğumda Nefes Teknikleri Ve Faydaları

Doğumda Nefes Teknikleri Ve Faydaları

Yazdır

Doğumda Nefes Teknikleri

Düzenli nefes alıp verme, basit anlamıyla mümkün olan herhangi bir hız ve derinlikte nefes alıp vermek demektir. Bazı kadınlar diyaframlarını kullanarak (karınlarını şişirerek) derin nefes alıp vermeyi tercih ederler.

Diğerleri sadece göğüslerini doldurmaya yetecek kadar nefes alarak yüzeysel solurlar. Amacınız sizi doğumda rahatlatan ve sakinleştiren bir solunum düzeyini bulmanızdır. Doğumda nefes alıp vermeniz rahat bir hızda olmalı ve nefes darlığı veya baş dönmesi yaşamanıza yol açmamalıdır. Doğum ağrıları ve doğum hakkında bilgileriniz arttıkça farklı evrelerde farklı nefes alıp verme düzenleri kullanıldığını göreceksiniz.

Burada her bir kasılmaya odaklanmak için nefes alıp vermeyi kullanmayı ve her kasılmayı bebeğinizin doğumunun üretken bir parçası haline getirmeyi öğreneceksiniz. Düzenli nefes alıp vermenin yararlarını çeşitli tipte ağrılar, rahatsızlık, endişe veya korku yaşadığınızda görürsünüz. Bu bilgileri okuduktan sonra düzenli nefes alıp vermeyi günlük streslerle baş etmek için de uygulayabilirsiniz.

Doğumda Nefes Tekniklerinin Yararları

· Nefes alıp verme ağrıya karşı otomatik bir cevap halini alır.

· Anne rahatlamış olur ve ağrıya daha olumlu cevap verir.

· Nefes alıp vermenin sabit ritmi ağrılar sırasında sakinleştiricidir.

· İyilik hissi ve kontrol önlemi sağlar.

· Daha fazla oksijen sağlayarak anne ve bebek için daha fazla güç ve enerji sağlar.

· Kasılmaları daha üretken hale getirerek her kasılmaya bir amaç verir.

· Düzenli nefes alıp verme ve gevşeme yaşamın günlük stresleri için de alışkanlık olur.

Doğumda Nefes Teknikleri Nasıl Uygulanır?

Trafik sıkışıklıkları, baş ağrıları ve sıkıcı ev işleri farklı nefes alıp verme tekniklerini uygulama ve rutininizin bir parçası haline getirme fırsatlarını sunarlar. Geçici ağrı sırasında etkili nefes alıp verme tekniklerini uygulamak için elinizde bir buz parçası tutarak doğum ağrılarını taklit edebilirsiniz.

Doğumda nefes tekniklerine nasıl başlanır?

Her kasılmanın başlangıç ve sonunda derin, temizleyici, rahatlatan bir nefes almayı unutmayın. Bu odaklanmanıza yardımcı olduğu gibi bebeğinize, vücudunuzdaki tüm kaslara ve rahminize daha fazla oksijen de sağlar.

Doğumun ilk evresindeki nefes teknikleri

Yavaş Soluma: Kasılmalar artık yürüyemeyeceğiniz veya duraksamadan konuşamayacağınız kadar şiddetlendiğinde yavaş nefes alıp vermeye başlayın. Yardımcı olmaya devam ettiği müddetçe yavaş solumayı kullanın. Kasılmalar sırasında gerilir ve artık gevşeyemezseniz başka bir düzene geçin

1. Düzenleyici bir nefes alın – kasılma başlar başlamaz derin bir nefes alın. Nefesinizi verirken tüm gerilimi bırakın (başınızdan ayak ucunuza kadar gevşeyin).

2. Dikkatinizi odaklayın.

3. Burnunuzdan yavaşça nefes alıp ağzınızdan vererek tüm havanın dışarı çıkmasına izin verin. Hava tekrar içeri girmek istiyor gibi olana kadar bekleyin. Bu solunumun hızı ve derinliği dinlenme düzeyinde yapılan solunuma denktir (dakikada yaklaşık 12 nefes alıp verme).

4. Her nefes verişinizde vücudunuzun farklı bir yerini gevşetmeye odaklanın.

Hafif Hızlı Soluma: Çoğu kadın doğumun aktif döneminde hafif hızlı solumaya geçiş yapma gereği duyar. Bırakın kasılmalarınızın şiddeti hafif hızlı solumayı kullanıp kullanmayacağınıza ve kullanırsanız da zamanına karar vermenize kılavuzluk etsin. Saniyede bir nefes olmak üzere ağzınızdan hızlı bir şekilse nefes alıp verin. Nefesleriniz sığ ve hafif olsun. Nefes alışlarınız sessiz olmalı fakat nefes verişleriniz kolayca duyulmalıdır.

1. Düzenleyici bir nefes alın – kasılma başlar başlamaz derin bir nefes alın. Nefesinizi verirken tüm gerilimi bırakın (başınızdan ayak ucunuza kadar gevşeyin).

2. Dikkatinizi odaklayın.

3. Yavaşça burnunuzdan nefes alıp ağzınızdan verin. Kasılmanın gücü arttıkça nefes alış verişinizi hızlandırın ve hafifletin. Kasılma doruğa erken ulaşırsa o zaman kasılmanın erken safhasında hızlanmanız gerekir. Daha yavaş doruğa ulaşırsa nefes alış verişiniz de daha yavaş ve en hızlı hale gelir. Ağzınızı ve omuzlarınızı gevşetin.

4. Solunum hızınız kasılmanın doruğuna doğru arttıkça ağzınızdan hafifçe nefes alıp verin. Nefes alış verişinizi saniyede bir nefes olacak şekilde sığ ve hafif olarak devam ettirin.

5. Kasılmanın şiddeti azaldıkça solunum hızınızı tedricen azaltın ve burnunuzdan nefes alıp ağzınızdan vermeye geçiş yapın.

6. Kasılma bittiğinde bitirme nefesinizi alın – derin bir nefes alıp verin.

Değişken (Geçiş) Solunumu: Bu hafif solumanın değişik bir şeklidir. Değişken soluma hafif, sığ soluma ile periyodik, daha uzun veya daha belirgin nefes vermenin bileşimidir. Değişken soluma doğumun ilk evresinde kendinizi bunalmış, rahatlayamayacak, ümitsiz veya tükenmiş hissederseniz kullanılır. Genellikle rahim ağzının hemen hemen tam açıldığı geçiş döneminde gerekli olur.

1. Düzenleyici bir nefes alın – kasılma başlar başlamaz derin bir nefes alın. Nefesinizi verirken tüm gerilimi bırakın (başınızdan ayak ucunuza kadar gevşeyin).

2. Dikkatinizi eşinize veya bir resim gibi belirli bir noktaya odaklayın.

3. Kasılma boyunca 10 saniyede 5-20 nefes hızında ağzınızdan kısa ve sığ soluk alıp verin (tıpkı bir köpeğin soluması gibi) .

4. Her ikinci, üçüncü, dördüncü veya beşinci nefesten sonra daha uzun nefes verin. Bu uzun nefes verme sırasında mum üfler gibi puf şeklinde ses çıkarabilirsiniz.

5. Kasılma bittiğinde bir veya iki derin rahatlama nefesi alıp verin.

Doğumda Yanlış Zamanda Ikınmayı Önlemek İçin Nefes Tekniği

Doğumun her iki evresi boyunca da ıkınmak istediğiniz fakat ıkınmamanız gereken zamanlar olacaktır. Çoğu kadın özellikle bu zor anlarda nefeslerini tutmak ister. Devamlı nefes alıp vererek veya çenenizi kaldırıp üfleyerek nefesinizi tutmaktan kaçının. Bu, zaten vücudunuzun yapmakta olduğu itmeye ilave katkıda bulunmanızdan sizi alıkoyar.

Doğumun İkinci Evresi İçin Nefes Teknikleri

İtme Solunumu: Rahim ağzı tam olarak açılıp doğumun ikinci evresi başladığında kullanılır.

1. Düzenleyici bir nefes alın – kasılma başlar başlamaz derin bir nefes alın. Nefesinizi verirken tüm gerilimi bırakın (başınızdan ayak ucunuza kadar gevşeyin).

2. Aşağıya doğru ilerleyen bebeğe veya başka bir olumlu görüntüye odaklanın.

3. Yavaşça nefes alıp verin. Rahatlık için gereken nefes alıp vermenizi hızlandırma veya hafifletmenize kasılmanın yol göstermesine izin verin. Ikınma isteğinize karşı koyamadığınızda derin bir nefes alın, çenenizi göğsünüze dayayın, vücudunuzu bükün ve öne eğilin. Sonra nefesinizi tutarken veya inleyerek, homurdanarak veya başka sesler çıkararak (“mmm” veya “sss” gibi) nefesinizi yavaşça verirken ıkının. Hepsinden önemlisi pelvik tabanı gevşetin. Perinedeki herhangi bir gerginliği gevşeterek bebeğin aşağı inmesine yardımcı olun.

4. 5-6 sn sonra nefesinizi bırakın ve soluyun. Ikınma isteği geldiğinde ıkınarak buna katılın. Ne kadar sert ıkınacağınızı hisleriniz dikte eder. Kasılma geçene kadar bu şekilde devam edin. Ikınma isteği kasılma sırasında dalgalar halinde gelir ve gider. Bu araları derin nefes almak için kullanın ki bebeğinize yeterli oksijeni sağlayabilesiniz. Ikınmalar sırasında uzun süre nefes tutmak ve kuvvetle ıkınmak bazen bebeğin oksijensiz kalmasına neden olabilir.

5. Kasılma bittiğinde vücudunuzu gevşetin ve bir iki sakinleştirici nefes alın.

Doğum Ağrıları Sırasında Ağzınızın Kurumasını Azaltmaya Yarayan İpuçları

· Dilinizin ucunu tam dişlerinizin arkasındaki ağız tabanına (nefes alıp verirken) dokundurun. Bu aldığınız havayı bir miktar nemlendirir.

· Parmaklarınız aralık iken ağız ve burnunuzu gevşek olarak kapatın ki avuç içiniz nefesinizdeki nemi yansıtsın.

· Kasılmaların arasında sıvı yudumlayın veya buz parçaları emin.

· Düzenli olarak dişlerinizi fırçalayın veya ağzınızı çalkalayın.

Dr. Caner Sönmez