• "Çocukların, nasihatten çok iyi örneğe ihtiyaçları vardır."

  • "Çocuğa verilebilecek en güzel şey zamandır."

  • "Çocukta ruh ve beden eğitimi ve gelişimi beraber yürütülmelidir. " (İbni Sina)

  • "Anneler dua ettiklerinde çocuklarının çevresindeki zırhı görselerdi, duayı hiç bırakmazlardı" Hz.Muhammed

Copyright 2020 - Çocuk Eğitimi

 Çocuk Gelişimi

Duygusal Gelişim Tanımı ve Önemi

Duygusal Gelişim

Duygu; belirli nesne, olay ya da kiĢilerin bireyin iç dünyasında uyandırdığı izlenimler olarak tanımlanır. İnsan, hayatı boyunca çevreden gelen uyarıcıların etkisiyle çeşitli duyguları yaşar. Birey, sosyal çevreyle etkileşim içindeyken az ya da çok, haz ve elem duyguları içindedir. Çocukların fizyolojik ve psikolojik ihtiyaçlarının karşılanması ya da karşılanmaması onlarda bazı duyguların oluşmasına veya oluşmamasına neden olur. Yaşamın ilk günlerinde altı değiştirilen, karnı doyurulan bebek haz duyar. Ancak büyümeyle birlikte sadece fiziksel ihtiyaçlarının karşılanması haz duyması için yeterli değildir. Çocuk; annesinin kucağında olmak, sevilmek, okşanmak, annesinin sıcaklığını hissetmek ister.

Duygular, birey olmanın en önemli unsurudur. Bütün insanların, yeni doğmuĢ bebeklerin bile duyguları vardır. SosyalleĢmenin olabilmesi için duygular temel rolü üstlenir. Bu yüzden duygular, yaşama uyum sağlama fonksiyonlarıdır.

Cocuğunuzun Beynini Geliştirecek 10 Yöntem

Facebook'ta Paylaş

 

Oktay Aydın, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü’nde öğretim üyesi. “Beyin ve öğrenme ilişkileri”, “Zeka ve zekanın geliştirilmesi”, “Üstün zekalı çocukların eğitimi” konuları ihtisas alanı olan Yard. Doç. Dr. Oktay Aydın’ın anlattıkları çocukların eğitimi konusunda anne babalara bir rehber niteliğinde…

İnsan beyninin 10 yaşına kadar sünger kıvamında olduğunu ve bu dönemde temel yetenek ve becerilerle ilgili her şeyi emdiğini söyleyen Yard. Doç. Dr. Oktay Aydın bu dönemin çocukların içindeki potansiyeli açığa çıkarma ve yükseltmek için çok önemli olduğunu vurguluyor. Yani çocuğun beynini bir santral gibi düşündüğümüzde bu santrali 50 hatla kullanmak yerine bin hatlık bir merkeze dönüştürmek mümkün. Ancak bunu yaparken beynin nasıl işlediğini çok iyi bilmek gerektiğini belirten Aydın “Okul öncesi süreçte aklına gelen her davranışı yapmaya çalışan çocuk, ilköğretim döneminde daha mantıklı ve kontrollü davranışlar geliştirir. Bunu sadece büyüme ile açıklamak mümkün değil. Aslında buradaki değişikliğin sağ ve sol beyindeki tepkilerden kaynaklandığını bilmek ebeveynlerin yapacağı pek çok yanlışı da önleyebilir. Çünkü beyni bilmeden çocuğun davranışlarını yorumlamak pek çok hataya neden oluyor. Çocuğun birçok davranışı ile ilgili ‘vurdumduymaz, saygısız, saldırgan, tembel vb.’ nitelemeler yapılabilir. Oysa bu tepkiler çocuğa özgü değil, bulunduğu yaşa uygun davranışlar” diyor. İşte Aydın’ın tavsiyeleri…

1- Ardışık rakamlarla işlem yaptırın

Okul öncesinden başlayıp ilkokulu bitirinceye kadar çocuklara oyunlaştırılmış ortamlarda dikkat ve bellek çalışmaları yaptırılmalı. Dikkat ve bellek çalışmaları sanılanın aksine sadece bu konuda sorun yaşayan çocuklar için değil, bu yaştaki tüm çocuklar için gerekli. Ardışık olarak verilen sayı ve sözcük kümelerini tekrar etmek. (Örneğin, 3-0-9-8, araba-toprak-masa-deniz gibi. Giderek sayı ve sözcük sayısı artırılarak uygulama devam ettirilebilir.) İki resim arasındaki farkları bulmak. Anlamsız cümleleri söyleyip tekrarlamasını istemek gibi uygulamalar yapılabilir. (Örneğin, “Gökyüzünde yürüyen evin yaprakları mutluydu.”)

2- Parmaklarıyla değil akıldan hesap yaptırın

Akıldan hesaplama egzersizleri de beyin açısından oldukça etkili. Çocuğun yaşına uygun yönergeler verin ve hesaplamayı parmaklarıyla değil, akıldan yapmasını isteyin. Uygulamayı, zorluk düzeyini artırarak ve zenginleştirerek tekrarlayın. “İki elman var, iki elma da ben verirsem, kaç elman olur?” “Üç elman var, ikisini ben alıp yesem, kaç elman kalır?” “Dört elman var, birini ben yedim, birini de arkadaşın yedi, toplam kaç elman kalır?” “Beş elman var, iki elma daha verdim, bir elmanı da arkadaşına verdin, kaç elman olur?” “28+12+7=?” “33-6+5=?”

3- Ses ve görüntüsünü kaydedip izletin

Devamını oku...

Psiko-Motor Tanımı ve Önemi

Psiko- motor kelimesi anlam olarak ‘hareket’i ifade eder. Dünyaya gelen her birey, daha anne karnında iken fiziksel olarak gelişmeye başlar. Dünyaya geldiğinde de bu gelişim hızlanarak devam eder. Önceleri refleks olan bu hareketlerin bazıları, refleks olarak ömür boyu devam ederken bazıları da zamanla organların bilinçli olarak kullanılması ile psiko-motor becerilere dönüşür. Nefes alıp vermek ya da göz kırpıştırmak ömür boyu bireyin istemi dışında da olsa devam eden refleksif hareketlerdir. Oysa tek ayak üzerinde sekmek ya da kâğıt kesmek, organların kullanımının bilinçli olması ile yapılan eylemlerdir ve ‘psiko-motor gelişim’ içinde değerlendirilir.

Psiko-motor gelişim, yaşam boyu devam eden ‘psiko-motor’ becerilerde ortaya çıkan davranışların kontrol altına alınması sürecidir. Söz konusu olan davranışlar; duyu organları, zihin ve kasların birlikte çalışması ile ortaya çıkar. Bir anlamda bu davranışların kontrol altına alınmasını sağlayan süreç, “psiko-motor gelişimi” ifade eder.

Psiko-motor gelişim, fiziksel büyüme ve merkezi sinir sisteminin gelişimine paralel olarak organizmanın isteme bağlı hareketlilik kazanması olarak tanımlanır. Psiko-motor gelişim farklı değişikliklere uğrasa da bireyin tüm yaşamı boyunca devam eden bir süreçtir. Psiko-motor gelişim, düzenli bir sıra izler.



Devamını oku...

Erkeklerin boy ve kilo gelişimi

 Bu verilerde 3 ve 97 persentil arasındaki tüm değerler normal kabul edilir. 50 persentil standart değerdir ve ortalama çocuk ölçüsünü gösterir. 3 persentil en kısa veya en zayıf normal çocuğu, 97 persentil en uzun veya en kilolu normal çocuğu gösterir. Örneğin; Eğer 3 aylık bir kız bebeğin ağırlığı 35 persentile denk geliyorsa, kilosu o yaştaki kız çocuklarının %35’inden fazla, %65'inden ise daha az demektir.

Persentilde önemli olan, bebeğinizin gelişimi süresince persentil değerlerinin kendi içinde tutarlılık göstermesidir. Bebeğinizin büyüme değerleri hakkında endişeleriniz varsa doktorunuza danışın.

 

  0 ay Ağırlık 2.9 3.1 3.4 3.8 4.1
  Boy 48.1 49.3 50.6 52 53.3
 
  3 ay Ağırlık 4.7 5.3 5.9 6.4 6.9
  Boy 56 58 60.5 61.5 63
 
  6 ay Ağırlık 6.5 7.1 7.8 8.5 9.1
  Boy 61.5 64 66.5 67.5 69
 
  9 ay Ağırlık 7.5 8.2 9 9.8 10.6
  Boy 66 68.5 71 72.5 74.3
 
  12 ay Ağırlık 8.4 9 10 10.8 11.7
  Boy 70.4 72.5 74.7 76.5 78.5
 
  15 ay Ağırlık 9.1 9.9 10.8 11.7 12.5
  Boy 73.7 76 78 80.5 82.5
 
  18 ay Ağırlık 9.7 10.5 11.5 12.5 13.3
  Boy 77 79.5 81.5 84 86.5
 
  24 ay Ağırlık 10.2 11 12.1 13.2 14.1
  Boy 80 82 84 86.5 88.7
 
  30 ay Ağırlık 11.5 12.5 13.6 14.8 15.9
  Boy 86.2 89 91 94 96.4
 
  36 ay Ağırlık 12.3 13.3 14.6 15.8 17.1
  Boy 90 92.5 95.3 98.5 100.5
 

Kızların boy ve kilo gelişimi

 Aşağıdaki tablodan kız çocuklarının boy ve kilo gelişimini görebilirsiniz.Tabloda yer alan P25, P50 şekilndeki ifadeler persentil yüzdelerini göstermektedir.

Bu verilerde 3 ve 97 persentil arasındaki tüm değerler normal kabul edilir. 50 persentil standart değerdir ve ortalama çocuk ölçüsünü gösterir. 3 persentil en kısa veya en zayıf normal çocuğu, 97 persentil en uzun veya en kilolu normal çocuğu gösterir. Örneğin; Eğer 3 aylık bir kız bebeğin ağırlığı 35 persentile denk geliyorsa, kilosu o yaştaki kız çocuklarının %35’inden fazla, %65'inden ise daha az demektir.
 Persentilde önemli olan, bebeğinizin gelişimi süresince persentil değerlerinin kendi içinde tutarlılık göstermesidir. Bebeğinizin büyüme değerleri hakkında endişeleriniz varsa doktorunuza danışın.
 

 

  0 ay Ağırlık 2.8 3.1 3.4 3.7 3.9
  Boy 47.8 49 50.2 51 51.9
 
  3 ay Ağırlık 4.4 4.8 5.4 6 6.4
  Boy 55.5 57.5 58.5 60 62.5
 
  6 ay Ağırlık 6.1 6.8 7.4 8 8.6
  Boy 60 62 64.5 66.5 68.5
 
  9 ay Ağırlık 7.3 8 8.6 9.5 10
  Boy 64.5 66.5 69.5 71 73
 
  12 ay Ağırlık 8.1 8.9 9.6 10.6 11
  Boy 68 70 73 75 77
 
  15 ay Ağırlık 8.7 9.6 10.4 11.4 11.9
  Boy 71.5 73.5 76.5 78.5 81
 
  18 ay Ağırlık 9.3 10.2 11 12 12.6
  Boy 75 76.5 79.5 82 84.5
 
  24 ay Ağırlık 10.4 11.3 12.2 13.1 13.8
  Boy 80 83.5 85.5 88.5 91
 
  30 ay Ağırlık 11.3 12.2 13.1 14.1 15
  Boy 85 88 90.5 94 96.5
 
  36 ay Ağırlık 12 13 14 15 16.1
  Boy 88.5 92 95 98.5

101

 

f t g m